Het komt veel voor: een verzekerde betaalt jarenlang netjes de premie en als er dan eens schade geclaimd wordt, dan bericht de verzekeraar dat helaas niet uitgekeerd kan worden omdat het schade veroorzakende incident niet onder de dekking valt of bijvoorbeeld omdat de schade op onjuiste wijze is gemeld.

Veel mensen laten het hier dan maar bij zitten. Dit is echter lang niet altijd verstandig. Uit onze lange ervaring blijkt dat afwijzingen van verzekeraars vaak onterecht zijn. Na een onderbouwde reactie van ons op de afwijzing wordt regelmatig alsnog uitgekeerd.

In sommige gevallen dient geprocedeerd te worden omdat de verzekeraar voet bij stuk houdt. Indien u als consument verzekerd bent, heeft u in dat geval een zeer sterke positie. Zo worden onduidelijke polisvoorwaarden in het voordeel van de consument uitgelegd. De rechter dient namelijk op grond van het beschermingsbeginsel voor een consument als verzekerde  bij twijfel over de betekenis van een beding de voor de consument gunstige uitleg te volgen. Ook bij zakelijke verzekerden zijn in veel gevallen goede argumenten naar voren te brengen waarom de verzekeraar zou moeten uitkeren. Bovendien zien wij bij MKB-ondernemers opvallend vaak dat juist de belangrijkste risico’s voor de betreffende onderneming niet gedekt blijken te zijn. In dat geval is de ondernemer mogelijk verkeerd geadviseerd door de verzekeraar en/of de tussenpersoon zodat via de weg van de schadevergoeding alsnog compensatie kan plaatsvinden.

Twijfelt u over de afwijzing van uw verzekeraar? Neemt u dan contact op voor een vrijblijvend advies.